Com ha arribat Ibai Llanos a entrevistar Leo Messi?

Que Ibai hagi entrevistat Messi al camp del PSG no és casualitat ni una qüestió de simpatia personal via Kun Agüero. Hi ha interessos molt importants pel què fa a estratègies de comunicació globals.

Com ha arribat Ibai Llanos a entrevistar Leo Messi?
Ibai i Messi

Ja fa molts mesos que semblo que estigui clarament obsessionada per aquest noi nascut a Deusto el 1995 que des de fa uns anys està instal·lat al Vallès Occidental en una casa envoltat de creadors de continguts. Fa tres anys que demano una entrevista amb ell i fins i tot li vaig demanar cara a cara en un restaurant prop de Catalunya Ràdio. Anar als mitjans convencionals no li aporta res. Ja té la seva pròpia comunitat i li fa patir sobretot el “Clickbait”, diu. És evident que els egos del periodisme esportiu s’han encès les últimes hores i han criticat que Ibai pugui accedir a Leo Messi i ells no. El món de la comunicació està canviant. Les noves generacions s’informen a través de l’entreteniment via xarxes i plataformes i precisament els periodistes que es queixen són els que han volgut fer, moltes vegades, més xou que no pas periodisme. 

La qüestió és molt clara. Que Ibai hagi entrevistat Messi és conseqüència d’un munt de coses i totes tenen a veure amb el canvi d’hàbits en els consums audiovisuals i els interessos comercials per arribar a un públic jove d’entre 18 a 24 anys. Deixant de banda el caràcter i la manera de fer de Tebas, hem de deixar clar que Laliga ja ha aconseguit accedir aquest públic jove via plataformes, xarxes socials i a través dels eSports. T’explico de quina manera ho ha aconseguit i quina ha estat la trajectòria d’Ibai. Tot plegat té un sentit.

Com es va fer tècnicament el directe des del camp del PSG? 

A través del canal d’Ibai pots recuperar el directe del que tothom parla. Ibai, Ander i el seu equip el van fer amb un iphone i la wifi de l’estadi a través de Twitch. Al principi el mateix Ibai estava molt obsessionat a dir que la qualitat no era la millor. Paral·lelament ho estaven gravant amb una bona càmera que grava amb HD per fer el vídeo i penjar-lo després per Youtube. També es veu com Ibai fa una storie d’Instagram per anunciar que estan en directe a Twitch. Ell mateix ho va organitzant tot de forma natural, directe i sembla que ho faci de forma improvisada. 

Clica aquí, i ja hi ets! Enllaç al canal d'Ibai. No cal tenir compte obert ni cap aplicació per poder veure els directes d'aquesta plataforma d'Amazon.

MOMENTS CLAU 

  • L’acord entre la lliga espanyola de futbol i l’streamer basc. És un acord que està dins el projecte “LaLiga Casters”. Ibai arriba a un acord amb la lliga per narrar alguns partits i aquesta era una de les opcions als canals d’àudio de Movistar. La LigaCaster es va crear el gener del 2021 gràcies a un acord amb Webedia (Vizz). És l’empresa que porta tots els creadors de continguts com Ibai Llanos i Ander Cortés entre altres. 
                                           
  • La compra dels drets de la Copa Amèrica per part d’Ibai i Piqué. Ibai i Gerard Piqué s’alien per retransmetre la Copa Amèrica per Twitch. Els drets televisius els  compra també la FORTA però en algunes zones d’Espanya on no hi ha televisió autonòmica la única manera de veure els partits era a través del canal d’Ibai. Ho vam explicar al Popap amb en Roc Massaguer “Outconsumer”.

El final de la Copa Amèrica es va retransmetre des de Port Aventura en un esdeveniment clarament comercial que el parc temàtic va convertir en un vídeo promocional. A la final hi era Gerard Piqué, Siro López i van connectar amb Ronaldo Nazario.

 

Una de les característiques de Gerard Piqué fora del camp és que sempre ha volgut estar al dia de totes les tendències digitals. Va ser el principal responsable de l’èxit dels directes a twitter a través de Periscope. Ara s’ha fixat en els NFT i de seguida va veure el potencial de l’streamer basc i li va concedir una entrevista.

  • Torneig de pàdel i tarda de boxa. Els altres moments clau en aquesta trajectòria no tenen tan a veure amb el futbol però sí amb l’entreteniment. Fins no fa massa Ibai formava part de l’equip d’eSports G2 que és qui va muntar una casa de creadors de contingut a Valldoreix. Ibai va decidir deixar l’equip i anar per lliure mesos després en una altre casa que té pista de pàdel. Va començar mig en broma i va acabar organitzant un torneig entre directers i el va retransmetre en directe pel seu canal. També d’una broma va sortir un dia de boxa entre creadors de continguts. Abans de tot això i en ple confinament va animar molts jugadors de futbol a jugar a eSports i fer fins i tot una competició i d’aquí va sortir la seva relació amb Kun Agüero.  Al torneig de pàdel va guanyar un conegut youtuber català “Kolderiu” que juga de porter a la lliga espanyola i les entrevistes les feia Martí Miras “Spursito”, andorrà. El meu amic i col·laborador Roc Massaguer va jugar de parella amb el periodista Siro López i van perdre a la semifinal contra la parella formada per The Grefg i Gemmita.  
  • Ibai i el Kun Agüero. El confinament va disparar els directes dels creadors de continguts a Twitch i va ser l’esclat total d’una estrella sorpresa a la plataforma. El futbolista, ara culer, Kun Agüero, va començar a jugar i a fer vídeos en directe i va triomfar clarament per la seva naturalitat i el seu carisma. De seguida es va aliar amb Ibai i han protagonitzat alguns dels vídeos més vistos dels últims mesos.

 

Amb en Roc ens preguntàvem si el Barça prohibirà o potenciarà els seus directes a Twitch. Clarament ens decantem per la segona opció però de moment el Kun ha dit que no en vol fer més i centrar-se en el Barça.

  • Les marques volen Ibai. Els últims temps ha estat realment un home-anunci però ha triat molt bé les campanyes i la gestió de la seva empresa de recent creació. Va ser el protagonista de l’spot de la PS5 amb Netflix. Un directe qualsevol on havia de fer un simple “unboxing” de la nova PS5 es va convertir en el primer curtmetratge fet en directe de la història de Netflix. La seva habitació es va transformar al més pur estil “Stranger Things”.

 

  • Cap d’any a Twitch. Les campanades que va retransmetre a través del seu canal van reunir més de 600.000 persones i va representar el seu salt del dormitori dels adolescents al menjador de casa amb la família. L’ex-ministre de sanitat espanyol Salvador Illa deia públicament a través de twitter que havia seguit les campanades amb Ibai. 

 

L’interès de “LaLiga” per arribar a un públic jove. 

El pròxim cap de setmana comença la temporada 2021- 2022 i la lliga ja ha anunciat l’estratègia comunicativa i quins canals i plataformes potenciarà; Twitch, Tik Tok i eSports.  

De fet el protagonista de l’anunci són les xarxes socials. És un spot amb una cançó adaptada de Camilo. Volen relacionar música i futbol via Tik Tok amb vídeos verticals i un munt d’emojis i l’etiqueta #Kesi. 

eSports 

La lliga es pot posar la medalla d’haver fet una competició exitosa en eSports aconseguint com a socis: Banco Santander, Movistar, EA Sports, Iqoniq, Astro.

Aquesta temporada serà la quarta edició. Es fa una competició virtual amb el FIFA on hi participen 42 equips que surten dels mateixos clubs de futbol. Fins ara s’han retransmès a través de Movistar 26000 partits i a les xarxes socials han tingut fins a 10 milions de visites. Alfredo Bermejo és el director d’estratègia digital de la competició. 

Quina relació tenen els eSports amb les xarxes socials i el futbol? 

Ja fa molt de temps que un dels continguts que tenen més èxit a Youtube i ara Twitch és el mercat de fixatges al món. Podríem posar molts exemples. Martí Miras “Spursito”. Formava part d’un grup de creadors que sota la marca de “la élite” van crear un munt de vídeos virals. Un dels vídeos més vistos d’en Martí és el del dia que va conèixer Leo Messi. Hi ha molts altres exemples però si vols saber més d’en  Martí escolta l’entrevista. No es va tallar ni un pèl. 

Una vegada sabuda la sorpresa de la sortida de Messi del Barça van començar a aparèixer directes a Twitch REACCIONANT. Un dels que va acumular més persones va ser DjMarioo. Un dels últims vídeos que ha penjat a la xarxa (diu que és l'últim parlant de Messi) ha arribat a ser tendència a YouTube Espanya. Ell no era al camp com Ibai però ha fet un resum de la roda de premsa reaccionant al moment i amb el xat opinant.  

Les marques busquen aquests creadors de continguts 

Les grans marques estan veient tot aquest moviment. El Barça i estrella Damm no fa massa dies van convocar un munt de creadors de continguts al Camp Nou per fer una acció que no va transcendir a la televisió tradicional però que va esquitxar les xarxes amb stories, tuits i post de tots aquests creadors que se’ls veia especialment feliços per ser al Camp Nou i poder compartir fotografies amb la samarreta del Barça als seus seguidors. És el cas de Belena Gaynor. 

Perquè Ibai ha fet història? 

Perquè és un gran comunicador, és humil i perquè ha estat el primer de moltes coses. La seva espontaneïtat i naturalitat en explicar-ho tot a la seva comunitat fa que els seus seguidors i subscriptors de Twitch celebrin les seves fites, que els seus directes vagin pujant de seguidors. Són seguidors que entenen com a propi l’èxit de l’streamer que fa temps que segueixen. Estan veient que va aconseguint coses i ho celebren. Mentrestant veuen com grans tòtems de la comunicació no entenen el fenomen i banalitzen el que fa Ibai. Això el que està aconseguint és que els joves s’allunyin cada vegada més d’aquests comunicadors que se senten intocables. 

Qui hi ha darrera d’Ibai?

Recordem que Twitch és d’Amazon i mentre entrevistava Messi no parava de dir: “és la teva primera vegada a Twitch?”. Pensa-hi! 

Recordo que Ibai el va fitxar Laliga per fer la primera retransmissió d’un partit a través de twitch. 

Remarco que Ibai té molt èxit a l’Argentina. Té un munt de seguidors i acostuma a entrevistar moltes persones populars que molts nois i noies d’entre 18 i 24 anys segueixen des de Catalunya. A l’Argentina hi ha molt bons freestylers i els cracs de les “batalles de galls” i un dels productors musicals més importants en aquests moments és argentí, és Bizarrap. No conceideix mai entrevistes però n’hi va concedir una a Ibai en directe per Twitch. 

No he aconseguit entrevistar a Ibai tot i que li vaig al darrere des de fa molt de temps. Si treballes en un mitjà considerat convencional, entenen que aniràs a buscar el titular punyent i el clickbait. Ibai va deixar de fer entrevistes als diaris arran de l’entrevista que li va fer el Diari El Mundo que titulava: 

En certa manera l’entenc, hi ha molts periodistes que encara els hi diuen youtubers quan és una clara evidència que han migrat fa temps cap a altres plataformes. Estan entretenint i informant a les noves generacions i els influeixen. Ells volen que se’ls digui creadors de contingut.

A les últimes hores s’està compartint molt una entrevista que li va fer el periodista Juan Antonio Alcalá fa alguns mesos on, segons molts seguidors d’Ibai, li va faltar el respecte com a creador. Diuen que és un clip tret de context. Ibai, que és molt educat, diu que conviuran el periodisme i l’entreteniment durant molts anys. No ens equivoquem: Twitch no és només de gamers i de joves. Tots consumim plataformes i xarxes, estem enganxats al mòbil i vivim amb intensitat aquest 2021 i tots els seus canvis. 

  • Arran de la repercussió d’aquest post he tingut moltes converses i m’agradaria fer alguns aclariments. No hi havia de cap manera Twitch darrera d’aquesta acció. Fonts pròximes a Ibai Llanos em comuniquen que “Twitch ho va saber sobre la marxa. No hi ha grans marques darrera ni grans acords ni llargues converses. Les persones que fan aquestes trobades o directes són gent jove, humil i treballadora que l’únic que volen és que passin coses perquè els hi agrada i es veuen reflectits en Ibai”. 

Les xarxes espanyoles del PSG les porten dos argentins des de Samba Digital i són els que van dissenyar l’estratègia en poques hores.