20 coses del 2024 en digital

Tendències, modes i altres aprenentatges més enllà de l’efecte IA

20 coses del 2024 en digital
20 coses del 2024 en digital

Algunes de les coses que passaran aquest 2024 ja s’han començat a veure i intuir el 2023. És un llistat molt personal que he fet basant-se en informació contrastada però sobretot seguint la meva intuïció d’anys d’experiència i posant la lupa al món digital i tecnològic. 

 

TIK TOK SHOP. Comprarem directament des de les xarxes socials. El TIK TOK SHOP aterra al nostre país. Pinterest també habilita la compra directa. Veure un producte que t’estan ensenyant clicar i posar-ho a la cistella! A la Xina ja fa molt de temps que funciona això i sobretot s’intensifica en directes de venda directe també via Youtube i Tik Tok. 

 

LINKEDIN A L’ALÇA. La xarxa social creada per Reid Hoffman i comprada el juny del 2016 per Microsoft s’està convertint en un canal de comunicació especialitzat en sectors i un lloc imprescindible per fer relacions laborals i posicionar-te com a expert o experta en alguna cosa. Encara que no busquis feina hi has de ser. Tenir presència i ser actiu publicant temes com més concrets millors i així la gent que t’interessa veurà el teu potencial. Buscar nous clients, nous contactes... sempre va bé! 

 

MÉS PÒDCAST. Després d’una època on tot s’hi val en pòdcast, la fal·lera continuarà, però es buscarà més qualitat i més especialització. Les marques s’hi evoquen de forma definitiva. Els continguts s’aniran especialitzant i hi haurà pòdcast per a tothom. Més pòdcast però més ben fets i més cuidats. Les marques apostaran pel pòdcast com a senyal d’identitat per crear credibilitat. A la Gran Bretanya proliferen els pòdcasts patrocinats per diverses marques cada capítol. Marques de proximitat amb menys pressupostos però que aposten per aquests continguts. 

 

HABILITATS PERSONALS. En diuen en anglès les “soft skills”. A mesura que el món es va automatitzant més, les habilitats que tenim com a persones seran més importants. Si s’ha de crear un equip es buscaran persones que tinguin una bona predisposició, il·lusió per la feina, un bon tracte personal, intuïció … Si hi ha un lloc de feina per dues persones que tècnicament tenen el mateix nivell, aquestes habilitats tindran molta força.

 

VÍDEOS MÉS LLARGS. Les xarxes socials continuen manant pel què fa als continguts. Ara comença una batalla directa entre Tik Tok i YouTube i la xarxa social xinesa ja comença a demanar als creadors de vídeos que no es limitin a fer vídeos de 30 segons o 1 minut. Demanen que es facin més llargs per competir amb YouTube. 

 

DIRECTES. Es potenciaran els directes a tot arreu i també a la televisió i a la ràdio més convencional. És la seva força. Captar l’atenció del moment i poder tenir feedback. Els mitjans més tradicionals van viure una molt bona època de consum de continguts durant la pandèmia. Tots volíem tenir informació al minut. Ara la cosa ha canviat. En general, la gent s’està desenganxant de l’actualitat i del seguiment minut a minut del que passa al món. Ens informem de forma transversal i a cop de post. La tendència hauria de ser fer programes d’entreteniment en directe on s’estigui pendent de coses que estan passant en aquell moment.

 

TWITCH. L’època daurada de Twitch ha passat però la plataforma de directes d’Amazon competirà amb Tik Tok i Youtube i es quedarà amb la qualitat més que amb la quantitat. Anem cap a un món de comunitats més petites i nínxols de temes i continguts. Aquesta nova manera de fer li anirà molt bé als streamers d’aquestes plataformes. Un exemple seria el que ha fet El Rubius i Wismischu, per exemple. Eren dos creadors de contingut que estaven en boca de tothom a l’era Youtube. No els agradava aguantar la pressió i els titulars. Ara s’han dedicat a parlar de coses més concretes i en canals més limitats d’espectadors per formar una comunitat molt menys tòxica. A més volum de gent, més toxicitat i pressió. 

 

SEO A XARXES. Farem servir la lupa dins d’una xarxa social. Ja no anirem tant als cercadors per buscar tutorials, respostes o informació concreta. Anirem directament a la xarxa social que fem servir més per buscar aquella informació concreta que necessitem i no ens limitarem a veure només el què ens proposa l’algoritme. Si ets creador de continguts t’ajudarà posar TAGS a la configuració i paraules CLAU a la descripció i als textos.  

 

BUSCANT PER IMATGE i VEU i XATEJANT. Aquest 2024 no ens limitarem a buscar per text. Aprendrem a buscar a través d’un diàleg permanent amb el ChatGPT integrat a Bing o amb el Gemini i el Bard integrat a Google, però sobretot començarem a buscar molt més a través de la imatge i a través de la veu en assistents que sortiran de forma massiva. Comença l’era de parlar amb els aparells de forma escrita, amb imatges o amb veus. Comencem a imaginar-nos un món sense mòbils i amb internet per tot arreu. 

 

COL·LABORACIONS. En un món de xarxes és fonamental fer xarxa. Cada vegada serà més important que els influenciadors i els creadors col·laborin entre ells per engrandir les seves comunitats. M’agradaria que les polèmiques per generar soroll anessin a la baixa i que es potenciés l’amiguisme entre influenciadors però és evident que, mentre els algoritmes potencien el soroll, els creadors hi aniran a remolc. 

 

COMUNITATS. Tothom vol formar part d’un col·lectiu, d’una afició, d’una manera de ser i això es nota cada vegada més. Alguns decidiran deixar de banda una aplicació, els altres decidiran seguir un nínxol molt concret. La societat madura en la seva relació amb les xarxes i a poc a poc les controla i decideix sobre el què vol fer. Crec completament en la sobirania digital. Empoderem-nos i formem part de la comunitat que ens representi! 

 

ESTÈTICA RETRO. Comencem a estar farts de la perfecció i de l’estètica estranya que es crea amb les eines d'intel·ligència artificial generativa. Per tant, s’intensificarà el boom de l’estètica analògica, imperfecte, caòtica, borrosa... aquella nostàlgia i aquella sorpresa de fer un viatge, fotografiar-lo també amb una càmera analògica i mig any després revelar el carret i trobar-se alguna sorpresa màgica! El viatge ens dura una mica més! Els que vam viure l’època analògica anàvem ràpidament a revelar-ho tot per veure-ho el més aviat possible. Ara, la gràcia és veure de seguida les fotos digitals i endarrerir les analògiques. 

 

AUTENTICITAT. Tant si ets creador o creadora de continguts com consumidor o consumidora de continguts a les xarxes, t’hauràs adonat que les publicacions que més funcionen són aquelles autèntiques. Et mostres tal com ets. Amb carisma i sense artificis. Això s’imposarà totalment el 2024. 

 

CREDIBILITAT.  Tothom està d’acord que les informacions no contrastades i les imatges enganyoses aniran a més perquè hi ha moltes eines que ens ajuden a fer-ho. Per tant, tenir credibilitat serà un bé molt preuat. Les capçaleres no tenen tant de seguiment com els noms propis. En el món del periodisme, les capçaleres hauran de dependre molt més dels seus professionals que treballen bé per aconseguir que els seguidors i espectadors creguin en el producte. 

 

ESDEVENIMENTS i OFERTES PER TEMPS LIMITAT. Èxit de l’efímer en un món ple de continguts. Tant en màrqueting com en creació de continguts i tenint en compte que hi ha molt de soroll a les xarxes, dir que allò només dura un dia, crear un esdeveniment efímer, generar una sorpresa … et portarà a l’èxit. En el món del periodisme, una de les opcions és la creació de una “newsletter” d’autor per crear comunitat i augmentar la teva credivilitat potenciant la teva independència. 

 

SOSTENIBILITAT. La sequera que ens continua afectant, l’alça de preus i la globalització desfermada ens farà potenciar dos conceptes importants: la sostenibilitat. Fa molts anys que parlem d’això però el 2024 serà l’any en què ho veurem més amb continguts i hàbits. Xarxes socials com Vinted o Wallapop van clarament a l’alça. Fins i tot se n'ha adonat el mateix gegant INDITEX que ha obert a les acaballes del 2023 una secció de compravenda de roba Zara pels usuaris. A Vinted les peces de Zara es venen en un moment. Les compren sobretot els consumidors francesos. Vinted és una aplicació nascuda a França. 

 

PROXIMITAT. En un món tan globalitzat començarem a creure en el que tenim més a prop. Voldrem informació sobre què passa al nostre poble, la nostra ciutat. Necessitarem continguts que ens acostin als nostres veïns. Ja no ens conformarem amb el grup de whatsapp del poble o del barri... necessitarem més informació i entreteniment de proximitat. 

 

PRIVADESA. Vetllar per les nostres dades ens continua provocant. És per això que proliferaran opcions en aquest sentit. Llegeixo a les tendències de Cyberclick que parlen del “Privacy-Centric Marketing”, el màrqueting centrat en la privadesa. Es tracta de posar el centre la privadesa dels usuaris donant prioritat total a la compilació de dades de forma transparent. Es demana consentiment per a tot i es compleix de forma transparent amb la llei. 

 

LES PROBLEMÀTIQUES. “Fake news”, drets d’autor i ciberseguretat. En tots tres casos seran efectes de la proliferació d’eines d’intel·ligència artificial. Es faran servir molt per crear. Crec en el poder de la productivitat que aporten totes aquestes eines. Haurem de fer-les servir també per fer les anomenades “cerques inverses” per detectar notícies falses, imatges manipulades que es venen com a certes. Els atacs en ciberseguretat també aniran a més i ens haurem de protegir i sobretot haurem d’organitzar-nos millor per no patir atacs. La IA també es farà servir per atacar, però també la podem fer servir per protegir-nos.  

 

BONUS TRACK: No serà tendència. És un desig. Que les grans multinacionals no es facin tan grans, tinguem més sobirania digital ens empoderem com a ciutadans digitals, triem i creem les nostres pròpies eines per viure en digital i desitjant fer-ho el cent per cent en català!